Tips inför ett cykellopp

Tanken med all träning i en cykelklubb är att man gärna vill ställa upp i ett längre cykellopp. Då är det vissa råd och tips som man bör ha med sig för att orka med hela loppet.

Erfarenhet

Skaffa erfarenhet av att delta i cykeltävlingar genom att delta i kortare cykellopp, vilket innebär att man får en känsla av hur ett lopp kan vara. Framför allt kan det vara bra att veta hur kroppen reagerar på samma distans och underlag.

Etapper

Att dela upp ett cykellopp i etapper rent mentalt, är ett bra sätt att kunna spara på krafterna. Därför bör man lägga fokus på depå till depå. Detta gör att energi sparas och är ett bra sätt att behålla koncentrationen. Dessutom är det bra att tänka på antalet mil som har cyklats istället för hur många som är kvar i början i loppet. I slutet av loppet blir det till att tänka tvärt om.

Rätt antal mil

Ett längre cykellopp kräver att man har många tränade mil i sina armar och ben. Se till att träna minst lika många mil innan loppet, som antal mil loppet har. Samtidigt bör man också ha tränat på liknande underlag och terräng som finns med i cykelloppet.

Kläder efter väder

Alla vet hur vädret kan vara i Sverige. Ena stunden kan solen skina på en klarblå himmel, för att andra stunden följas av regn och ordentlig blåst. Se därför till att ha rätt kläder med inför loppet. Ha en regnjacka och varma kläder inför starten. Ha ett par längre byxor med om det blir kallare väder, för att skydda känsliga leder.

Äta rätt

Se till att ha laddat upp med rätt sorts mat inför cykelloppet. Ät en kost med mycket kolhydrater. Under loppet, se till att ha energidryck, vatten, gel och energibars som du kan ha lättillgängligt medan du cyklar.

Att delta i ett cykellopp är en bedrift. Komma i mål är målsättningen, sedan kvittar det hur lång tid det tar!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *